Äppelmuffins med krispig kaneltopping

Goda muffins med en liten extra twist. Tillräckligt festliga för att bjuda på utan att skämmas. Satsen räcker till 20 st.

Muffins
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk kardemumma
100 g smält smör
7,5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
3 dl mjölk
2 äpplen

Topping
50 g smör
1 dl havregryn
1 dl farinsocker
1 tsk kanel

1. Sätt ugnen på 200 grader. Ställ ut muffinsformar i muffinsplåtar.
2. Visapa ägg och socker pösigt.
3. Smält smöret och häll det i äggblandningen.
4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten.
5. Tillsätt mjölken.
6. Fördela muffinssmeten i formarna.
7. Skala och skär äppler i mindre bitar. Stick ner några äppelbitar i varje muffin.
8. Smält ihop ingredienserna till toppingen i en kastrull, strö den över muffinsen.
9. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Söta syster. Din blogg är fantastisk! Allt ser verkligen jättemumsigt ut. Jag vill också vara så duktig och piffig som du...tur att jag iallafall får smaka på dina små underverk ibland. Har du nåt gott i frysen, skicka det gärna till Malmö:)

2009-03-08 @ 15:18:48
Postat av: Kalasgott

Var gärna med och tävla på min blogg om en burk Ningtsus Sichuanolja!



http://kalasgott.blogg.se/2009/march/tavling.html

2009-03-09 @ 22:36:32
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0