Leilas New York blueberry cheesecake-what's the big deal?

Den där cheesecaken har jag förstått är omåttligt populär i bloggvärlden. Jag kände mig därav tvungen att prova men jag förstår inte riktigt grejen, så fantastisk är den väl inte. Inte så att den var äcklig men ganska smaklös. Och oerhört mäktig. Men när jag tog med den till jobbet försvann den i ett nafs, alla tyckte den var helt amaziiing! Visserligen kan det ha lite att göra med att blodsockernivåerna på jobbet brukar vara ganska låga på eftermiddagen och det mesta med tillstymmelse av sockerinnehåll brukar slukas fortare än men hinner säga cheese. Eller så är det helt enkelt så att det bara är jag som inte tycker om cheesecake, ost och kaka har alltid låtit lite konstigt i mina öron...
Här kommer receptet för alla kollegorna (ganska många faktiskt) som påstår att de ska hem och göra den själva.

Botten
300 g digestivekex
150 g smör

Fyllning
600 g Philadelphiaost (jag använde light)
2,5 dl Kesella
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker (jag tog 1 tsk vaniljpulver)
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1,5 dl blåbär

1. Sätt ugnen på 175 grader (150 om du bakar i min ugn ;))
2. Mixa kexen till smulor och blana med smält smör. Tryck ut blandningen i botten i en kakform med löstagbar kant.
3. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
4. Vispa ihop philadelphiaost och kesella. Tillsät socker, vanilj och majsstärkelse.
5. Rör ner äggen och grädden.
6. Smält den vita chokladen och och blanda ner den i smeten.
7. Höll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen ca 45 minuter. Täck med folie om den blir för mörk.
8. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar och stelne ca 35 minuter.
9. Lossa formen när kakan kallnat. Låt kakan stå minst ett par timmar i kylen innan den serveras.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0