Vit kladdkaka med jordgubbar och vit choklad

En favoritkaka som jag från början gjorde med hallon men man måste ju förnya sig lite, därav jordgubbar och vit choklad. Men frysta hallon eller blåbär fungerar också utmärkt att ha i. Kardemummayoghurt är perfekt att servera till då den bryter det söta väldigt bra! Räcker till ca 6 personer, beroende på hur gott man tycker det är.

100 g smör
2,5 dl strösocker
2 st ägg
2 dl vetemjöl
0,5 msk vaniljsocker
1 dl färska jordgubbar
100 g vit choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en pajform.
2. Smält smöret i en kastrull. Dra kastrullen från värmen och rör ner socker, ägg, mjöl och vaniljsocker.
3. Häll smeten i pajformen.
4. Skiva jordgubbarna och grovhacka chokladen och fördela det över smeten.
5. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig men inte rinnande.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Mmmm...

2009-03-15 @ 20:14:51
Postat av: Sofie

Jättegod! jag är barnsligt förtjust i alla bakverk med hallon och jordgubbar. Jag har ett recept på min blogg med hallon och toscapaj som är otroligt god, om du är intresserad.

2010-01-21 @ 11:51:14
URL: http://sofiesrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0